Psykiatrien er et farlig sted

Jeg starter denne bloggen med et spark bak til min egen skole: Jeg har i løpet av mine hittil fire semestre på sykepleierutdanningen på Høgskolen i Oslo opplevd at psykiatrien har blitt omtalt av ulike lærere som et utrygt sted å være. Dette er stikk i strid med min erfaring som ekstravakt i voksenpsykiatrien over en periode på snart fire år, som også var årsaken til at begynte på sykepleierstudiet. Under en av forelesningene i forkant av psykiatripraksis, la en av foreleserne stor vekt på å formidle viktigheten av å ta forhåndsregler i avdelingsmiljøet, for å unngå å virke truende på pasientene. Håndtering av pasienter var også et punkt i forelesningen, et tema som ble snakket om uten å skille mellom avdelinger der pasienten er frivilling innlagt eller tvangsinnlagt.

Negative og ukritiske framstillinger kan spre frykt og usunne holdninger. Selv om psykiatrien kan være mer krevende enn andre områder, fordi man må uttrykke integrert kunnskap i større grad, gjennom relasjonsbygging og grensesetting, og krevende også fordi lidelsestrykket til pasientene kan nå store høyder, har jeg som student savnet en mer nyansert og balansert innfallsvinkel til psykiatrien enn den jeg har vært gjenstand for på Høgskolen, særlig fordi denne pasientgruppen allerede er så sterkt stigmatisert gjennom media.

Lurer du på hva slags blogg dette er? Ta en titt på denne siden: Om meg

Legg igjen en kommentar

